Jäljen vuosi 2018


Kulunut vuosi oli monien taustamuutosten aikaa. Ulkoisesti Jälki ei juurikaan muuttunut tänä vuonna, mutta konepellin alla tapahtui yhtä sun toista. Osansa oli myös sillä, että allekirjoittaneen oma vuosi oli hieman kiireinen, enkä ehtinyt pyhittää Jäljelle ihan niin paljoa aikaa kuin olisin toivonut.

Tässä kooste siitä, mitä kaikkea tänä vuonna tapahtui.

Uudet karttapohjat

Olen aikaisemmin käyttänyt Mapbox-palvelua Jäljessä olevien karttapohjien tekemiseen. Tässä on ollut monta etua, kuten kätevä suunnitteluohjelmisto ja vakaa ympäristö, joka kestää härskejäkin kävijämääriä.

Kääntöpuolena Mapboxin helppoudelle on sen hinta. Toissa kesänä Mapboxin käyttö maksoi yli 100 dollaria kuukaudessa. Se on aika hulppea summa, kun ottaa huomioon, että Jälki on lähinnä vakava harrasteluprojekti. Ottaen huomioon palvelun vuosittaisen kasvun, en oikein uskaltanut jäädä odotelemaan menneen kesän Mapbox-laskuja.

Siispä päätin renderöidä itse omat karttapohjat. Ylläpidon helpottamiseksi kaikki karttatiilet ovat esirenderöityjä, eli palvelin tarjoilee yksinkertaisesti png-kuvia. Tämä tyyli on vakaa ja luotettava, mutta koko Suomen alueelta tiilien renderöinti kesti julmetun kauan.

Korkeuskäyrärien ja paikkakuntatietojen korjaus

Reittejä tallentaessa korkeuskäyrä ja paikkakunta (lähtöpisteen mukaan) luodaan automaattisesti. Toiminnot käyttävät hyväkseen ulkopuolisia palveluja ohjelmointirajapintojen kautta. Parin toimintahäiriön takia osaan reiteistä ei näitä tietoja kuitenkaan tallentunut.

Syksyn aikana nämä bugit tuli korjattua ja kaikkien vanhojen reittien data näiden osalta generoitiin uudestaan. Uusien reittien osalta korkeuskäyrän rakentaminen pitäisi nyt olla entistä luotettavampi. Korkeustiedon hakemisessa menee hetki, joten useimmiten reitin tallenukseen jälkeen korkeuskäyrä ei vielä näy – mutta hetken päästä kun lataa sivun uudestaan, sen pitäisi olla valmis.

Parannuksia reittieditoriin

Koko editori on menossa tastatoiminnoiltaan uusiksi. Myös käyttöliittymään on tulossa pieniä uudistuksia. Tämä on ollut loppuvuoden isoin yksittäinen projekti.

Uusi editori on suurimmaksi osaksi jo valmis, mutta vaatii vielä testaamista. Uutena toimintoja on automaattinen reititys. Tällä tavoin reitin piirtäminen käsin on entistä helpompaa ja nopeampaa, ja lopputuloksena on tarkemmin oikeita teitä ja polkuja noudattava reittiviiva.

Editoriin liittyvää teknologiaa on mahdollista käyttää myös vanhojen reittien siistimiseen. Tätä ei kuitenkaan tehdä automaattisesti, koska automatiikka ei ole aivan täydellistä – pientä käsisäätöä voi siis joutua tekemään joka tapauksessa.

Paljon pieniä bugikorjauksia ja muita parannuksia

Yllä listattujen isompien kokonaisuuksien lisäksi mukaan mahtui sekalaisia bugikorjauksia, koodiin siistimistä ja muita ylläpitotoimia. Siis vähän kuin tekisi talkkarihommia lähdekoodille.


blog built using the cayman-theme by Jason Long. LICENSE